Siła Briefingu oraz Analizy Własnego Biznesu

Jak często zatrzymujesz się, by dokładnie przeanalizować swoje strategie, przekonania oraz rozumienie potrzeb klientów? Czy zdajesz sobie sprawę, jak kluczowe jest regularne sprawdzanie "na ile jesteśmy aktualni" na rynku, który nie przestaje się zmieniać?

Posłuchaj na Spotify

Wprowadzenie

Ile razy dokonywałeś lub dokonywałaś analizy własnego biznesu? Kiedy ostatnio robiłeś “sprawdzam” dla swoich dotychczasowych strategii i przekonań? Jak długa jest Twoja lista z rozpisanymi problemami Twoich klientów?

Biznes to maraton, w którym wygrywa ten, który ma najlepszą kondycję i potrafi najlepiej rozłożyć siły w trakcie całego biegu. Ale to również sztuka weryfikacji własnych przekonań, nawyków oraz stworzonych strategii. Prawdziwy przedsiębiorca jest w stanie wykazać się pokorą i stwierdzić: popełniłem błąd, tego mi brakuje, tego nie wiem ale się dowiem, podjąłem złą decyzję. Pokorą również należy się wykazać gdy przyjdzie nam do weryfikacji naszej skuteczności na rynku. 

Powiedzenie: “Ciężko oczekiwać innych efektów, robiąc ciągle to samo” pasuje tutaj idealnie. Spotykając się z przedsiębiorcami widzę w wielu przypadkach, że otworzyli firmę wiele lat temu i na samym początku stworzyli:

- biznesplan
- analizę rynku oraz konkurencji 
- analizę SWOT
- plan działań 

Natomiast w dynamicznym świecie biznesu wiele z tych ustaleń przeminęło równie szybko co sezon skoków narciarskich przy słabych wynikach naszych skoczków. Problem staje się poważniejszy w momencie gdy widzimy, że:

- prześciga nas konkurencja 
- widzimy, że ma lepszy marketing, proces sprzedaży, wygląda jakoś tak lepiej niż my 
- przychodzą do niej więksi klienci 
- sprzedają produkty bądź usługi drożej niż my 
- ciągle rekrutują 

W dodatku gdy firma działa na granicy rentowności, generuje minimalny zysk bądź doszła do granicy tzw. szklanego sufitu i nie jest w stanie więcej zarobić to naprawdę ciężko będzie zmienić ten stan przy analizach i danych z poprzedniej dekady bądź pięciolecia. 

Oczywiście często słyszę od właścicieli firm, że nie ma na to czasu. Aby spokojnie usiąść i przeanalizować swoją sytuację. Jest ciągła pogoń za klientami, terminami, priorytetami i zaległymi zadaniami. Nie wspominając o pożarach, petycjami o podwyżkę czy zwolnieniami lekarskimi.

Jakie zatem przyjęliśmy podejście w takiej sytuacji? 

Ponieważ sam też jestem przedsiębiorcą, prowadzącym biznes wraz z zespołem około 30 osób to również spotkałem na swojej drodze podobne wyzwania. Bez dwóch zdania rola i odpowiedzialność przedsiębiorcy jest ogromna. Zatem potrzebuje on wsparcia i aktualizacji danych, które pomogą mu lepiej panować nad swoim biznesem. W to miejsce bardzo dobrze pasuje słowo: Brief/Analiza bądź Inwentaryzacja. 

W słowniku synonimów znajdziemy ponad 10 słów, które dobrze oddają cel tegoż zadania: badanie, przegląd, obserwacja, rozbiór, rozkład, rozważanie, roztrząsanie, dociekanie, penetracja, eksploracja, wiwisekcja, anatomia, pomiary, remanent.

Każdy powinien znaleźć sobie coś dla siebie. Coś co lepiej będzie oddawać dla niego znaczenie w jego biznesie. 

Natomiast nie chodzi o to aby zatrzymywać się na cały dzień i nagle zajmować się tylko analizą i briefingiem własnego biznesu. Oczywiście jeżeli ktoś ma czas wolny, wolny Wielki Piątek i nie musi w tym czasie myć okien bądź kroić warzywa na jarzynową to możemy również wypełnić wolny okres właśnie dokonaniem takiej szerokiej analizy. 

Ale również nie ma nic złego w tym aby taki przegląd rozpisać na cały tydzień, po 2h dziennie. Wtedy przez 5 dni pracujących, łącznie przez 10h uda się wypracować wiele trafnych tez na temat własnego biznesu, klientów, marketingu, procesów oraz struktury własnej organizacji. 

Co powinna zawierać analiza/briefing biznesu? 

 Jest kilka uniwersalnych pytań a ich odpowiedzi są brzemienne w skutkach jeżeli chodzi o aktualnę wiedzę o rynku, konkurencji, klientach i własnym biznesie. 

Zaczniemy od:

  1. Opisania aktualnych usług, produktów jakie firma oferuje -> Zapewne od miesięcy bądź lat oferujemy nowe produkty bądź sprzedajemy usługi komplementarne więc rozpisanie ich pozwoli stworzyć dla nich listę korzyści, które płyną z zakupu tychże dóbr
  2. Kto jest obecnie moim klientem? -> Nie chodzi o to aby opisać “Każdy Szef firmy” ale sprecyzować to na tyle mocno aby następnie wiedzieć jak się z nimi komunikować. Pomóc w tym mogą dodatkowe pytania:
    • Jakie mają realne potrzeby? -> Np. chcą więcej urlopować, chcą aby pracownicy byli bardziej efektywni, chcą wprowadzić automatyzację do firmy. 
    • Jaki chcą osiągnąć wyższy cel? -> Np. Przebić konkurencję, być TOP3 w branży, kupić nowe auto.
    • Jaki efekt chcą uzyskać Twoi klienci? Np. Aby ludzie w firmie brali odpowiedzialność za wykonywana zadania oraz konsekwencji ich braku, aby firma stała się w oczach klientów marką, którą zapamiętają.
    • Jakie mają obawy i strach? Np: Boją się stale rosnących kosztów, Mają strach przed zmianami, przed zwolnieniami. 
    • Z jakimi problemami mierzą się na co dzień? Np: Walka o klienta, brak wiedzy o finansach w swojej własnej firmy, ciągłe pożary i poczucie braku efektywności pracy ludzi. 
    • W jakim momencie dnia myślą o tych problemach bądź o rozwiązaniach tych problemów? Np: Podczas dnia wolnego kiedy zastanawiają się jak usprawnić funkcjonowanie firmy. 
  3. Dodatkowo warto przejść do kolejnej sekcji pytań tym razem związanych z ofertą firmy, korzyściami oraz wartościami. Tylko nie mogą to być wartości takie jakie: profesjonalizm, indywidualne podejście do klienta, kompleksowa oferta. Te stwierdzenia swoje lata świetności już miały i dzisiaj nie niosą za sobą żadnej siły. Zatem warto rozpisać odpowiedzi na pytania:
    • Jakie efekty przyniesie Klientowi Twoja usługa bądź produkt?
      • Poprzez wprowadzenie systemu doprowadzi do porządku w firmie, poukłada wszystkie procesu oraz ułatwi sobie wdrażania nowego pracownika do firmy
    • Co jest w stanie zagwarantować klientowi?
    • Jakie mamy wartości?
      • W pierwszej kolejności zajmujemy się szeroką analizą sytuacji klienta, jego problemów oraz wyzwań, z którymi się zmaga. Nigdy nie strzelamy rozwiązaniami na oślep. 
      • Wprowadzamy automatyzację na czynności, które w firmach zabierają czas bądź powodują ryzyko popełnienia błędu
    • Jak one pomagają klientowi?
      • Powodują, że klient nie potrzebuje wydawać ogromnych pieniędzy na dowiedzenie się co w jego biznesie nie działa, czego mu brakuje, od czego powinien zacząć i jakie rezultaty mu to przyniesie. 
    • Co nas odróżnia od konkurencji?
      • Sam fakt, że nie sprzedajemy rozwiązania zanim nie poznamy bardzo dobrze biznesu oraz procesów w firmie klienta. 

Zapinając to klamrą. Chodzi o to aby na każdy z tych pytań wyczerpująco udzielić odpowiedzi. Nie być powierzchownym, leniwym i starać się tylko odbębnić powyższą analizę. W innym przypadku lepiej w ogóle do niej nie podchodzić. Każdy z pytań powinno zawierać w sobie około 20/30 podpunktów w formie odpowiedzi. Warto przemyśleć też czy niektórych jak nie wszystkich pytań zadań naszym ludziom w zespole. Najlepiej zadać po 2-3 pytań w wiadomościach osobistych z prośbą o udzielenie szczerych i pogłębionych odpowiedzi. Oraz dać im 48h na przesłanie wiadomości zwrotnej.

Zdaje sobie sprawę, że zza mikrofonu czy klawiatury komputera łatwo jest pisać bądź mówić o rozwiązaniach, które mogą usprawnić funkcjonowanie firmy. Tym bardziej gdy po drugiej stronie stoi przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem cierpiącym na wieczny brak czasu, obłożony zadaniami od zespołu i ciśnieniem od otoczenia. 

Niemniej jestem w tym samym ciele przedsiębiorcy i doskonale zdaje sobie sprawę tego typu wyzwań. I trzeba być cierpliwym jeżeli chodzi o zmiany. Bo tak jak już ustaliliśmy biznes to nie sprint lecz maraton. 

Za to jakie czekają nas rezultaty?

  1. Po pierwsze, gdy będziemy wiedzieć z jakimi problemami (aktualnie) zmaga się nasz klient, czego on tak naprawdę oczekuje i potrzebuje, to będziemy mogli lepiej komunikować nasze wartości w reklamach, na stronach czy w ofertach. 
  2. Po drugie, odpowiedzi od członków zespołu mogą pokazać różnicę pomiędzy wizją i wiedzą właściciela a wizją i wiedzą pracowników. Z pewnością pozwoli to na wyrównywanie tych różnic i aktualizowanie świadomości zespołu. 
  3. Po trzecie, rozmowy z klientami będą odbywać się w dużo bardziej naturalny sposób. Klienci otrzymają realne wartości jakie proponuje firma. Nie usłyszą więcej stwierdzeń o kompleksowości i cenie adekwatnej do jakości. Tzn. usłyszą to od Waszej konkurencji. Ale Nasze wartości będą za sobą niosły siłę naszych wyróżników.
  4. Po czwarte, będziemy wiedzieć jakie elementy z naszej komunikacji zewnętrznej wymagają zmiany. Np: Czy korzyści, które opisujemy w ofertach są aktualne, czy możemy zaproponować dodatkowej usługi do naszych klientów i jaką metodą. 

Patrząc na rezultaty warto jest się pochylić nad aktualizacją naszych przekonań, wartości i wizji o własnym biznesie. Tym bardziej w sytuacji gdy czujemy, że nie osiągamy tego czego byśmy chcieli. Zróbmy “Check” dla silnika w naszym biznesie, podepniemy go pod diagnostykę i wykryjemy jakie różnice widać względem pierwotnych biznesplanów. 

Zachęcam gorąco do pochylenia się nad dywagacją o własnym biznesie. Niezwykle uwalniający jest fakt, że wiemy więcej niż do tej pory i odkrywamy zupełnie nowe strony naszego biznesu. Natomiast jeżeli czujecie, że ciężko będzie Wam odkryć w pełni bolączki Waszego bizensu, czujcie, że nie będziecie obiektywni w odpowiedziach albo po prostu chcecie złapać punkt widzenia osoby trzeciej to zapraszam do darmowej konsultacji w pierwszej kolejności. Zbadamy organizm niczym lekarz rodziny a następnie wypiszemy pierwszą receptę bądź plan leczenia.

Do usłyszenia!

Autor wpisu

Konrad Adamczuk

Pozyskuję klientów i zwiększam sprzedaż w firmach 💻

Czujesz, że Twoja firma się nie rozwija i stoi w miejscu?

Współpracuj z Casa Dinero! 🚀

Posiadamy gotowe lub spersonalizowane rozwiązania optymalizacyjne dla małych i średnich firm oraz producentów, które pomogą w organizacji czasu pracy oraz skalowaniu zysków Twojej firmy.

Bezpieczeństwo Twoich danych

Zapewniamy bezpieczne przesyłanie danych, dzięki naszej stronie zabezpieczonej certyfikatem SSL.

Search

Spisujemy doświadczenia

Co mamy do powiedzenia?

Dziękujemy za kontakt!

Nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w najbliższe 48h. Do usłyszenia!