Posłuchaj na Spotify
W takich sytuacjach bardzo często nie wykorzystywany jest potencjał nowego pracownika, ponieważ:
- nie ma on sprecyzowanego zakresu i odpowiedzialności
- wlaściciel firmy bądź kierownik musi zaangażować swój czas na wdrożenia w zadania
- zmniejsza to w krótkie perspektywie rentowność firmy (o ile jest to policzone)
- wchodzi w miejsce, które do tej pory było zagospodarowane przez kogoś innego.
Pytanie czy to jedyne rozwiązanie na uciekające terminy i inne problemy firm usługowych? Jak inaczej możemy poradzić sobie z kwestią braku czasu na obsługę klienta, długi czasem przygotowywania ofert czy też chaotyczną komunikacją? Przejdźmy zatem do meritum.
Wyjdźmy o zdefiniowania problemów w firmach usługowych, które widzi właściciel firmy, przedsiębiorca. Łatwiej będzie nam określić potencjalne rozwiązania na podstawie wąskich gardeł.
- Brak jednego, spójnego systemu do ewidencji klientów oraz realizowanych projektów
- Klienci zgłaszają się w różnych miejscach i nie wszyscy są wpisywani do spójnego systemu. Więc w przypadku nieobecności, któregoś z pracowników tworzy się chaos gdy chcemy znaleźć jakiegoś klienta.
- Ubogi proces sprzedaży skupiający się na krótkim lejku
- Klient zgłasza się po zakup usługi np: kuchnia na wymiar. W porządku zajmujemy się najlepiej w naszym regionie tworzeniem kuchni na wymiar. Zaczniemy od projektu i to będzie kwota 1000 zł.
- Krótki proces powoduje, że tylko klienci, którzy chcą kupić kupują. Cała reszta mniej świadomych klientów grzecznie dziękuję i szuka dalej.
- Kontakt z klientem tylko poprzez telefon bez wsparcia mailingiem bądź SMSami
- W wielu firmach brakuje łączników, dodatkowych punktów styku z klientem poza telefonem i pytanie "Czy jest już Pan gotowy na współpracę?"
- Brakuje materiałów edukacyjnych, referencji, historii klientów, przykładów realizacji. A to również zamyka bramki i obiekcje klientów.
- Długi czas tworzenia oferty
- Prawdziwy killer wysokiej i skutecznej sprzedaży. Badania nie tylko amerykańskich naukowców ukazują, że szybsza odpowiedź na zapytanie klienta prowadzi do skuteczniejszej konwersji.
- Niemożność zaplanowania realizacji usługi
- Zdarza się, że firmy obiecują zbyt optymistyczne terminy nie biorąc pod uwagę obecnych kalendarzy realizacji.
- Chaotyczna komunikacja
- WhatsApp, SMS, mail, słownie, tablica zadań, Messenger. Rozproszona komunikacja w firmie skłania mnie to jak najszybszego ujednolicenia sposobu przepływu informacji.
- Brak informacji o marży czy zysku na usłudze
- Tutaj na pewno więcej do powiedzenia mają eksperci z zakresu finansów, Dyrektor czy Kontrolerzy Finansowi. Ale nie zmienia to faktu, że brak znajomości marży prowadzi do nieprawidłowych wycen. Nieprawidłowe wyceny to obniżania rentowności biznesu a to z kolei prowadzi do przyjmowania kolejnych klientów jeszcze w niższej kwocie chcąc zalepić "hipotetyczną" dziurę finansową.
- Ręcznie tworzone raporty z realizacji
- Liczne arkusze Excel, które w każdy piątek czy poniedziałek muszą robić członkowie zespołu. Zabiera to czas na prace na froncie z klientem.
- Brak ewidencji klientów na serwis czy reklamacje
- Gdy klient zgłasza się na reklamacje bądź serwis to nie jest traktowany priortytetowo. Zdarzało się w firmach przypadki, że gdy klient ponownie nie zgłosił reklamacji to całkowicie temat był zamiatany pod dywan. Tym bardziej, że nie w firmach brakuje dokumentacji posprzedażowej.
- Złożone obietnice nie pokrywają się z realizacją
- Nikt Ci tyle nie da ile ja Ci mogę obiecać. I potem dział realizacji czy produkcji musi się martwić tym bardziej, że dział handlowy nie przekazał informacji do działu realizacji o złożonych obietnicach klientowi: termiach, gratisach, szczegółach.
Jak sobie poradzić z takimi wyzwaniami bez konieczności wprowadzania plastra w postaci nowego Asystenta/Pracownika?
- Integracja wszystkich punktów kontaktowych klientów: Wprowadzając automatyczną integrację wszystkich punktów kontaktowych klientów (telefon, e-mail, SMS, itp.) z systemem CRM. Dzięki temu każde zgłoszenie klienta będzie automatycznie rejestrowane, co ułatwi śledzenie historii komunikacji i potrzeb klienta.
- Wydłużenie procesu sprzedaży: Handlowcy celowo idą na skróty traktując każdego klienta dokładnie tak samo. Możemy wprowadzić system, który obejmuje edukację klientów, dostarczanie materiałów informacyjnych i budowanie zaufania. Automatyzacja może obejmować wysyłanie maili z materiałami edukacyjnymi, referencjami i przykładami realizacji na podstawie interakcji klienta z witryną internetową lub formularzami kontaktowymi.
- Automatyzacja tworzenia ofert: Na podstawie wcześniej zdefiniowanych problemów oraz potrzeba klienta jesteśmy w stanie wprowadzić dane do konfiguratora ofert, który w sposób zautomatyzowany wypluje dla nas ofertę w PDF a dodatkowo przeniesie dane do systemy CRM.
- Planowanie realizacji usług: Wprowadźmy standard planowania realizacji usług, które będzie oparte na dostępności zasobów i obecnych kalendarzach. System może automatycznie uwzględniać dostępność personelu i zasobów, aby uniknąć obiecujących zbyt optymistycznych terminów.
- Jeden komunikator typu Slack: Slack daje możliwość tworzenia kanałów dedykowanych do różnych działów oraz projektów. Przypinają alerty możemy powiadamiać członków zespołu bez zbędnego chaosu i problemu uciekających danych.
- Analiza marży i rentowności: Wprowadźmy automatyczny system analizy marży i rentowności usług, który śledzi wszystkie koszty i przychody związane z projektem, aby umożliwić dokładne wyceny i zarządzanie rentownością. Nazywamy to Cyfrowy Dyrektor Finansowy.
- Raportowanie automatyczne: Zautomatyzujemy proces generowania raportów z realizacji usług poprzez integrację danych z systemu CRM z narzędziami do analizy danych, co pozwoli zaoszczędzić czas pracowników i zapewnić aktualne i dokładne raporty. System może zbierać dla nas wszystkie dane z całego systemu i pracy wszystkich działów
- Automatyczne zgłoszenia reklamacji i serwisu: Jesteśmy w stanie stworzyć system automatycznej priorytetyzacji zgłoszeń reklamacyjnych i serwisowych na podstawie ustalonych kryteriów, aby zapewnić szybką i skuteczną obsługę klienta. Co więcej klient może być informowany mailowo aby nie czuł zaniepokojenia.
- Śledzenie obietnic klienta: Wprowadzimy automatyczny system śledzenia obietnic klienta, kluczowych KPI, które klient zgłosił jako istotne. Połączymy dział sprzedaży i dział realizacji automatyzacją, który nakreśli dokładnie kierunek działań.
- Podpowiedzi o procedurach: Każda zagwozdka i zawahanie pracownika w procesie może zostać skutecznie spacyfikowane poprzez automatyczne pojawienie się procedury przy każdym etapie realizacji.
Rozwiązań i pomysłów może być dużo więcej. Ale właśnie tak powinniśmy rozwijać nasze biznesy. Poprzez chłodną analizę ubytków i wprowadzanie automatyzacji tam gdzie jest ona konieczna.